dinsdag 20 december 2011

review Nero Video 11 : prima betaalbare video-editor!


Mijn vader noemden we altijd gekscherend ‘Papa Dia', omdat hij alles en iedereen vastlegde op dia, foto en video en daardoor vaak door een zoeker (later op een schermpje) naar de wereld keek. 
Het resultaat: een enorm archief met onder meer 70 Sony (Hi) 8-videotapes vol met familiegebeurtenissen. Die gooi je natuurlijk niet weg en daarom lagen ze stof te vergaren. Maar omdat de oudste dateren uit 1989, wordt het misschien toch wel een tijd om ze te digitaliseren en op DVD te branden.
Hoe lang blijft zo’n opname eigenlijk goed? Geen idee, maar ik ben met 1989 begonnen, heb inmiddels 20 DVD’s gemaakt en ben nog geen slechte tape tegengekomen. Zelfs kopieën op VHS-banden van 20 jaar oud (in het donker bewaard) waren nog in tact!
Het is in ieder geval een hele klus om van elke tape een digitale kopie en een DVD te maken. En op die DVD moet dan een film in goede kwaliteit met een menu en hoofdstukken komen staan.  De eerste exemplaren heb ik wat geëxperimenteerd met gratis software en applicaties van AVS4You, maar niet naar volle tevredenheid door het gemis aan functionaliteit of door de uiteindelijke videokwaliteit op de DVD.
Dan maar op zoek naar betaalbare en kwalitatief goede software en die heb ik gevonden. Want de ontwikkelaars van Nero hebben een onderdeel van hun complete suite als los product voor 29,99 Euro op de markt gebracht: Nero Video 11
En dat programma biedt alles wat ik nodig heb!











Op de eerste plaats natuurlijk het binnenhalen (capture) van de video van de Sony Digitale videocamera.
Daarna Snelle video-editing, maar ook geavanceerde bewerking op meerdere tracks, export van het resultaat en branden naar disk.
Het welkom-venster zet de mogelijkheden keurig op een rijtje met behulp van 4 tabs:


Welkom: importeren 

Welkom: Bewerken

Welkom: exporteren naar bestand

Welkom: Schijf maken
Na de informatieve Welkom-vensters kies je een taak en ga je aan de slag:

Engelstalige demovideo van Nero Video 11
Meer informatie:
Op deze pagina
Je kunt ook diverse bronnen raadplegen
Lees de Nederlandstalige manual online
En lest best:  test Nero Video 11 zelf gratis 15 dagen lang, download de testversie
Wat mij betreft een prima programma en een koopje, dat me alles biedt wat ik nodig heb op het gebied van video-import, beheer, bewerking en branden/publiceren!
Dus van harte aanbevolen!


Geen opmerkingen: